Wandelen

Sorède

Ontdek de kapel van ‘Notre-dame du château’ en de ruïnes van het kasteel d’Ultrera. Aan de top wacht u een prachtig panorama.

3 uur / 8,5 km

Bij het gemeentehuis ‘la Mairie’

en-chemin

ONDERWEG TE ONTDEKKEN
De kapel van Christus, de kerk van de Hermitage, de ruïnes van het kasteel van Ultrera, een archeologische vindplaats van een middeleeuwse nederzetting en de voormalige zonneoven van de “Padre Himalaya”.

ERFGOED
Ultrera, een strategische plek
Het is op deze rotsachtige piek, op 530 m hoogte en met uitzicht op een doorgang tussen Roussillon en Spanje dat   de Romeinen en later de Visigoten (vijfde eeuw) het kasteel van Ultrera bouwden.  Een hooggelegen plaats van observatie en verdediging in deze bewegelijke tijden gekenmerkt door vele conflicten. Het kasteel werd vernietigd in 1675, maar de kapel (Notre-Dame du Château) werd herbouwd in 1685.
Op de bergkam van Ultrera, die oh zo blootgesteld is aan de zonnestralen, heeft Manuel Antonio Gomes, een katholieke, Portugese priester en wetenschapper (die door zijn 1,93m lengte de bijnaam Padre Himalaya had), de voorloper van de zogenaamde hernieuwbare energieën, de grootste zonneoven van die tijd (meer dan 7 m hoog)  gebouwd, die een temperatuur van meer dan 1500 ° C bereikte.

MARKERING
Geel, behalve in de stad

MOEILIJKHEIDSGRAAD
Geen

1. Verlaat de parkeerplaats en neem rechts de ‘Rue de la Caserne’. Ga vóór de brug rechtdoor door de ‘Rue des Lilas’ en de ‘Font del Sabaté’. Verlaat deze in de bocht en neem links de brug over de rivier van Sorède. Bij de uitgang op de straat N.-D.-d’Ultrera, slaat u rechtsaf.

2. Sla bij Christusbeeld linksaf en loop rechtdoor tot het einde van de weg. Ga op een kleine parkeerplaats verder op de onverharde weg. Na ongeveer 100 meter, aan de ingang van een bocht,  neem het pad richting de Notre-Dame-du-Château.

3. Ga van de weg af en neem het pad dat omhoog gaat tussen het struikgewas en kurkeikenbomen. Hoger, komt u langs het Font del Pardal en gaat u richting de weg; steek deze over en neem het pad dat enkele meters naar beneden begint richting het hoger gelegen N.-D.-du-Château. Het pad komt weer bij de weg uit onder een antennemast; ga links omhoog tot aan een parkeerplaats waarop een pad vanuit de ‘Vallée Heureuse’ op uitkomt.

4. Ga langs de barrière. Verder, aan de linkerkant, ziet u de kapel ‘du Christ’ en ga door naar de kapel van N.-D.-du-Château.

5. Omzeil de hermitage aan de oostzijde.  Neem het pad dat naar rechts klimt. We komen aan op een eerste vlak gedeelte (uitzicht op de ruïnes van kasteel d’Ultrera). Ga enkele tientallen meters naar rechts en u komt uit op een tweede cirkelvormige vlakte (fundamenten van de oude zonneoven van  Padre Himalaya).

6. Neem dezelfde weg terug. (Een variant is mogelijk, u kunt via de weg terug, maar tel dan 2km meer).