Wandelen

Argelès-sur-Mer – Collioure – Port-Vendres

Tussen de Racou (gemeente Argelès-sur-Mer), Collioure en Port-Vendres, langs verborgen baaitjes en kleine vestingstadjes, leidt het kustpad naar de ontdekking van de Vermeille kust.

3 h / 10 km

situation

LIGGING
De Racou, op 3 km ten zuid-oosten van Argelès-sur-Mer te bereiken via de D114 en D81

parking

PARKEERPLAATS
De parkeerplaatsen ‘La Sardane’ of de ‘Racou’
voor de terugreis vanuit Port-Vendres, neemt u de 1€ bus

en-chemin

ONDERWEG TE ONTDEKKEN
Het strand van Racou, ongerepte baaien, de dorpjes Collioure en Port-Vendres, een koninklijk kasteel, uitzicht op Fort Saint-Elme en de oliemolen van Collioure.

ERFGOED
Van de koninklijke vestingstad tot populaire badplaats
Dankzij een strategische positie aan de voet van het Albères gebergte, profiteerde Argelès-sur-Mer in de Middeleeuwen van een zeker aanzien, een status. Tot de revolutie kozen de verschillende dynastieën die regeerden op dit grondgebied (de graaf-koningen van Barcelona, de koning van Mallorca, de koning van Spanje en Frankrijk) ervoor om hun directe gezag over de stad uit te oefenen. Vandaar de titel “koninklijke stad”. In die tijd was Argelès erg belangrijk dankzij zijn belangrijke positie en sluisfunctie in de belangrijke commerciële vaarroutes. Voorheen was de kust voornamelijk moerasvorming. De badplaats komt pas vanaf 1860 uit de grond na de aanplanting van het dennenbos, waardoor de kust drooggelegd kon worden.

MARKERING
Geel

MOEILIJKHEDEN
Houdt rekening met hoge golven in een aantal baaitjes evenals de dijk bij het fort royal bij sterke zeewind of oostenwind. .

1 Wanneer u tegenover de zee staat, gaat u naar rechts, naar het einde van het strand, langs de waterkant. Tussen twee huizen door gaat u in en loop de geasfalteerde helling links naar boven. Volg bovenaan de afrastering. Het pad gaat over op het kust pad, welke u volgt en waar u een reeks beklimmingen en afdalingen via trappen hebt en waar u vervolgens bij onze camping aankomt. U volgt het hekwerk van de camping.

2 U komt uit op het strand van Ouille en u klimt de rots op via de trappen. Het pad loopt vervolgens onderlangs bij het Fort Carré van Collioure. U houdt rechts aan om bij de parkeerplaats van het fort te komen.

3 Via de weg “Pla de las Fourques” volgt u de weg naar beneden naar het centrum van Collioure. Ga op de rotonde rechtdoor, en neem links de straat J.-Ferry en vervolgens rechts de straat Rue Berthelot in. U komt aan bij de aanlegsteigers, ga naar links naar de brug. Mogelijkheid voor een kleine wandeling tot aan de kerk en de pier.

4 Steek de loopbrug over en neem de dijk die overgaat aan de voet van het kasteel (le château Royal) (uitzicht op Fort St. Elme en de oliemolen). Volg langs de kustlijn de baai van Balette.

5 Na het duikcentrum (centre international de plongée),  neem de trap in de buurt van het restaurant La Balette. Volg de weg aan de linkerkant (stoep aan de linkerkant) naar de ‘Pla de l’Oli’.

6 Vanaf het plein ga je naar een baaitje en woningen. Volg de afrastering in de steegjes (we gaan onder een poortje door). Bij de uitgang van het woonerf, neemt u een betonnen helling terug naar de weg; volg deze tot een rotonde. Ga linksaf richting ‘la Mauresque’.

7 Bij de ingang van ‘la Mauresque’, neem het pad dat boven de woonwijk uitloopt, rondom een kleine vesting, eerst van links, dan de haarspeld rechts. De afrastering leidt naar een voorgebergte. Ruïnes getuigen van de aanwezigheid van de oorspronkelijke haven van Port-Vendres.

8 Loop naar beneden de baai van ‘La Mauresque’ voordat je de heuvel opklimt. Eenmaal boven, volgt u naar beneden richting de haven. Door een straat aan de rechterkant, bereikt u de kades van Port-Vendres en vervolgens de plaats van de Obelisk (9).